Jumat, 15 Juni 2012

Rahasia Amalan Sunat Bersikat Gigi (Bersiwak)



TERBUKTI sunnah Rasulullah s.a.w jika diamalkan pasti membawa manfaat dalam kehidupan seharian. Antara amalan yang terbukti hasil kajian saintifik moden ialah kebaikan bersiwak.
Pakar sains kesehatan moden termasuk dari barat mengakui amalan bersiwak paling baik dalam memantapkan kualitas kesehatan diri.
Kajian dilakukan sekumpulan pakar jantung di Veterans General Hospital, Taipei, Taiwan yang diketuai Emily Chen berjaya menyingkap rahsia kebaikan membersihkan gigi.
Dr Chen berkata, membersihkan plak pada gigi secara rutin adalah satu cara mencegah serangan strok dan penyakit jantung.
Kajian itu merumuskan, sekiranya terdapat jangkitan pada gigi, keadaan itu boleh memudaratkan seseorang dan meningkatkan resiko diserang penyakit jantung.
Rasulullah s.a.w bersabda: “Siwak dapat membersihkan mulut dan membuat Tuhan senang.” (Hadis riwayat Bukhari dari Aisyah).
Begitulah hebatnya Rasulullah sehingga isu pemeliharaan dan penjagaan kesehatan diambil berat terhadap umatnya.
Dalam hadis lain, Rasulullah bersabda: “Kalaulah tidak memberatkan bagi umatku, maka aku akan menyuruh mereka untuk bersiwak setiap kali ingin mendirikan solat.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Imam Abu Daud, Muslim dan an-Nasai meriwayatkan ayah Miqdam bin Syarih ada mengatakan, yang dia bertanya kepada Aisyah, apakah yang dilakukan Rasulullah pertama sekali jika memasuki rumah: Jawab Aisyah, “Bersugi (bersiwak)”.
Malah, semasa menjalani ibadah puasa Rasulullah sering bersiwak. Ini adalah sunnah yang bukan saja mendapat pahala, malah mendatangkan manfaat besar untuk kesehatan.
Imam Ahmad melaporkan berkenaan kerapnya Rasulullah bersiwak walaupun dalam keadaan berpuasa. Daripada Ibnu Amir bin Rabi’ah, “Saya melihat Rasulullah berulangkali bersiwak dalam keadaan berpuasa tidak dapat saya hitung dan terkesan.”
Ketika berpuasa, mikrobakteria cepat membiak di dalam mulut seseorang. Sebenarnya dalam mulut manusia terdapat cairan ludah yang melekat di bagian atas dan gigi. Keadaan itu akan menghasilkan satu lapisan yang sangat halus sehingga mikrobakteria melekat dengan cepat sekali. Oleh karena itu, bagian atas dan gigi sangat perlu di sikat setiap hari.
Mulut dan gigi adalah kurnia Allah yang diciptakan khusus bagi kemudahan hamba-Nya dalam sistem pencernaan.
Rasulullah bersabda: “Bersiwaklah sisa-sisa makanan antara gigi-gigi karena (membersihkan sisa-sisa makanan semacam itu) termasuk kebersihan dan kebersihan itu membawa kepada iman dan iman itu bersama-sama pemiliknya di syurga.” (Hadis riwayat at-Tabrani)

Antara Kelebihan Bersiwak (Bersikat gigi) ialah:
1.        Sabda Rasulullah SAW: “Dua rakaat sembahyang dengan bersikat gigi itu terlebih baik pahalanya daripada tujuh puluh rakaat sembahyang dengan tidak bersikat gigi.” [Riwayat Muslim]
2.        Meningkatkan kecerdasan
3.        Menyehatkan mata
4.        Memperlambat uban
5.        Menambah pahala

Reaksi:

2 komentar:

  1. Makin banyak makin baik ya gan :D hehehe,,,

    BalasHapus
  2. insyaAllah jika di lakukan, manfaat nya kembali ke agan sendiri,... :)

    BalasHapus

Jangan lupa tinggalkan komentar anda disini dan gunakan kata-kata yang baik dalam berkomentar
dan saya menolak debat kusir
terima kasih

 
Back To Top